De curând cei de la Huffington Post au scris un articol despre Dan Brown și cum el a devenit unul dintre cei mai importanți autori contemporani în viață.
Autorul este unul dintre cei mai controversați scriitori contemporani. Romanele lui sunt criticate de cei care consideră că există inexactități în datele istorice. Totuși, cărțile scrise de el au fost vândute în peste 200 de milioane de exemplare și traduse în peste 50 de limbi.
Romanele lui îmbină istorie, intrigă, coduri secret și simboluri ce se găsesc în cărți, monumente, catedrale sau în locurile care nouă ni se pare că nu au nimic special. O pictură nu este doar o pictură, iar fațada unei clădiri poate ascunde multe taine. În viața cotidiană, nimeni nu analizează lucrurile simple.
T.S. Eliot spunea că „Dante și Shakespeare împart lumea modernă între ei, nu există un al treilea.” Majoritatea cititorilor au citit măcar o opera scrisă de Shakespeare, dar nu mulți au încercat să îi citească operaita italianului Dante. În romanul „Inferno”, Dan Brown face trimiteri la prima parte a operei „Divina comedie” scrisă în secolul XIV. Astfel, el introduce cititorul în lumea purgatoriului lui Dante.
Romanele lui Dan Brown îmbină elemente de artă, istorie, geografie. Astfel, cititorul are ocazia, prin intermediul paginilor, să cunoască concepte (ani-materia, Francmasoneria, Iluminati), să viziteze locuri noi (Paris și Louvre, Roma și Vatican, Florența, Istanbul, Barcelona) sau viața diferitelor personalități (Iisun, Michelangelo, Da Vinci, familia Medici).
Puteți să îmi spuneți că vânzarea tuturor cărților ajută economia, însă aici vorbim de miliarde de dolari. Dacă în 2011, veniturile nete obținute au fost de 14 miliarde de dolari, un an mai tarziu, au crescut cu peste un miliard. Un cititor pasionat nu va cumpăra doar o carte din librărie sau din online, ci va mai adăuga în coș și alte titluri atractive.
Thrillerele sale ne plimbă prin toată lumea. În „Îngeri și demoni” am vizitat Roma și Vaticanul. „Codul lui Da Vinci” ne-a plimbat prin Paris, iar prin intermediul romanului „Simbolul pierdut” am ajuns la Washington. În „Inferno” am vizitat Florența, Veneția și Istanbul, iar în „Origini” am ajuns în Bilbao și în orașul lui Gaudi, Barcelona.
Când am decis să citesc „Origini”, am facut-o pentru că Barcelona este orașul în care locuiesc și voiam să văd cum este perceput și de alte persoane. Nu mă așteptam să îmi placă așa de mult, deși este un roman foarte controversat din prisma subiectelor abordate.
După publicarea romanelor, mulți cititori au decis că vor să viziteze locurile pe unde Profesorul Langdon a trecut. Eu am fost una dintre ele: Paris, Roma, Vatican, Florența, Barcelona… Dan Brown știe cum să aleagă cele mai frumoase și misterioase orașe pentru romanele sale.
În romanul „Inferno”, autorul atrage atenția asupra suprapopulării planetei. Deși este un subiect foarte dezbătut de către politicieni, pare că nimeni nu face nimic în această privință. Lipsa apei, a mâncării sau a resurselor naturale nu prezintă așa mult interes comparativ cu ultimele știri legate de aparițiile șocante ale celebrităților.
În ultima sa carte, „Origini”, Dan Brown încearcă să atragă atenția asupra inteligenței artificiale. Suntem o generație care nu poate supraviețui fără internet sau telefonie. Tehnologia ne-a acaparat viețile, iar noi suntem dependenți de ea. Acum cărțile să citesc online, aspiratorul se programează prin aplicație, lumina se stinge cu ajutorul lui Siri, iar mancarea se „pregătește” prin comandă.
Dan Brown folosește simboluri în fiecare roman. Pe lângă simbolurile care ne ajută să aflăm următorul indiciu în rezolvarea misterului, mai sunt și cele care se invocă emoții: o icoană, o mască, o șapcă sau chiar steagul unei anumite țări.
Mereu vor exista dispute între cei care cred și cei care se bazează pe logică. Dan Brown pune și mai mult gaz pe foc. În fiecare roman întâlnim elemente din aceste două categorii: ceea ce vedem vs. ceea ce credem, materialism vs. spiritualism, știință vs. religie.
Această dezbatere continuă este un lucru bun. Datorită acestor critici și polemici, cărțile lui continuă să fie vândute. Are curajul să exprime păreri proprii sau să expună teorii ale conspirației, iar asta nu face decât să îi crească faima. Până la urmă și marketingul negativ este tot marketing. Numele tău ajunge să fie cunoscut, lumea devine curioasă, iar pentru un autor, asta este extrem de important.
Dan Brown nu a fost de la început un autor de succes. A încercat o carieră în muzică la Hollywood în anii ’90, dar a renunțat. S-a întors în orașul natal și a devenit profesor de literatură. A publicat primul roman în 1998, dar nu a avut succes. Recunoașterea internațională a venit după 5 ani, odată cu apariția romanului „Codul lui Da Vinci”. După asta… știți povestea.
În mod normal, lansarea unei cărți nu are parte de foarte multă publicitate, în comparație cu lansarea unui film. Bine, asta dacă nu ești Dan Brown.
Lansarea romanului „Inferno” a avut loc în „Lincoln Center for Performing Arts” din New York, unul dintre cele mai mari centre de conferință din lume. Au fost peste 2000 de invitați, iar alte milioane de persoane au urmărit evenimentul live la tv.
Poate așa vom renunța la tehnologie pentru câteva minute zilnic și vom citi măcar câteva pagini dintr-o carte bună 😊.
Sâmbătă dimineața, la Tomis Hub din Constanța, ne-am adunat pentru a dezbate cartea „Lista” de…
Sâmbată dimineața, la Fract Restaurant din Brașov, ne-am reunit pentru a explora subiectul complex al…
În acest weekend cititorii din Bucuresti, Constanţa şi Braşov s-au reunit pentru a discuta despre…
STICLUȚA Mă găsesc privind spre valurile care se sparg și mă surprind pierdut în gânduri,…
Ce planuri ai vineri seară, pe 8 noiembrie? Vin cu o invitație către tine, să…
Te invităm să ni te alături la următorul nostru club de lectură, dedicat romanului "Lista", de…