Avem cu toții cărți pe care le citim și le uităm repede, fără ca ele să lase urme adânci. Și e firesc să fie așa, pentru că literatura ușoară are și ea rostul ei, uneori avem nevoie de lecturi simple, care să ne odihnească. Dar, dincolo de ele, există acele cărți rare care intră în noi și rămân pentru totdeauna. Povești pe care le purtăm ca pe niște amintiri proprii, indiferent de vârstă, anotimp sau loc.
Am ales pentru astăzi cinci dintre ele. Diferite ca gen, epocă și stil, dar unite prin aceeași forță: rămân în mintea și în sufletul nostru pentru totdeauna. Cel puțin în sufletul meu, deși sunt ceva ani de când le-am citit.
Relația ei cu contele Vronski, tânăr, frumos și seducător, nu este o simplă aventură romantică, ci catalizatorul unei prăbușiri. Vronski îi oferă Annei ceea ce îi lipsește în căsnicia lipsită de căldură: intensitate, recunoaștere, iluzia unui nou început. Din nefericire, dragostea lor se transformă treptat într-o capcană, un spațiu al geloziei, al neputinței și al singurătății.
Memorabilitatea Annei nu stă doar în destinul său tragic, ci și în felul în care Tolstoi o lasă să trăiască în fiecare pagină. Este plină de contradicții, vulnerabilă, orgolioasă, pasională, gata să sacrifice totul pentru iubire. Ea rămâne un simbol al femeii care refuză să trăiască în minciună, chiar dacă adevărul o costă viața.
Romanul ”Anna Karenina” nu se uită pentru că, odată cu personajul ei, ne amintim cât de greu este să împaci ceea ce îți cere inima cu ceea ce îți impune lumea.
Cred că aici avem radiografie a conștiinței. Nu întâlnești des romane reușesc să te aducă atât de aproape de un criminal încât să-l înțelegi, să-l compătimești și, într-un fel straniu, să-l ierți. Dostoievski face imposibilul posibil, transformându-l pe Raskolnikov dintr-un tânăr ucigaș într-o conștiință universală, un om prins între rațiune și remușcare, între justificări filosofice și hăul vinovăției. Ca cititor, te trezești oscilând: îl condamni, apoi îl aperi, apoi îl condamni din nou. Iar asta e forța incredibilă a scriiturii.
În contrapunct cu Raskolnikov stă Sonya Marmeladova, prostituata fragilă care devine, paradoxal, figura cea mai luminoasă a romanului. Ea întruchipează compasiunea, sacrificiul și credința neclintită. Faptul că Dostoievski te face să rezonezi cu o femeie marginalizată și disprețuită de societate, dar care are o puritate morală mai puternică decât a oricui, este dovada măiestriei sale.
Împreună, Raskolnikov și Sonya creează una dintre cele mai tulburătoare dualități din literatură, iar în ”Crimă și pedeapsă” întâlnim vinovăția și iertarea, întunericul și lumina, prăbușirea și renașterea.
Ce face ca romanul să fie imposibil de uitat este profunzimea introspecției. Dostoievski nu scrie doar despre o crimă, ci despre labirintul sufletului uman, despre cum ideile abstracte pot zdrobi vieți și despre fragilitatea morală a fiecăruia dintre noi. ”Crimă și pedeapsă” rămâne o experiență literară intensă, pentru că te obligă să-ți pui întrebări nu tocmai confortabile: până unde ai merge dacă te-ai crede deasupra legilor? Și ce ți-ar rămâne atunci când conștiința începe să te bântuie?
Nu am citit multe cărți de genul acesteia, dar ”Când corpul spune nu” e una care trebuia să ajungă la mine, mai devreme sau mai târziu. Gabor Maté scrie cu o claritate tulburătoare despre felul în care emoțiile reprimate, traumele și stresul neiertat se transformă în boală. Deloc metaforic. Ceea ce nu spui, ceea ce înghiți, ceea ce ascunzi, corpul tău va rosti, la un moment dat, prin durere.
Citind cartea, mi-am amintit de copilărie. În serile cu ploaie și tunete, când fulgerele luminau camera, mă dureau brațele și picioarele atât de tare încât simțeam că vreau să urlu. Nu o făceam, era o durere fără explicație, atât de vie, încât îmi intra în oase. Explicația bătrânilor de la țară era că sufăr de… reumatism. La zece ani:).
Mai târziu, m-am lovit de durerea aceea surdă de dinți care părea să vină de nicăieri, dar care nu mă lăsa să dorm. Gabor Maté spune că asemenea mesaje nu sunt simple întâmplări și corpul poartă în el tot ce am trăit și nu am știut cum să eliberăm.
De aceea, cartea lui rămâne în minte pentru totdeauna. Pentru că nu mai poți trece nepăsător pe lângă semnalele trupului tău. Durerea nu mai e doar ceva de suportat sau de anesteziat cu pastile; devine o scrisoare, un avertisment, un limbaj prin care corpul încearcă să-ți spună ceea ce tu ai refuzat să recunoști.
”Când corpul spune nu” e mai mult decât o lectură medicală sau psihologică și sigur nu e doar o carte pe care o citești și o pui în bibliotecă. Te face să te oprești și să te întrebi: „unde am mințit față de mine?” sau „ce am tot ascuns în spatele unui zâmbet politicos?”. De atunci, când mă doare ceva, nu mai dau vina doar pe vreme sau pe oboseală. Încerc să văd ce anume din mine strigă, ce parte din viața mea cere atenție. Și asta e schimbarea pe care Maté o lasă în urmă – nu teoria, ci felul în care începi să-ți asculți propriul corp ca pe o voce pe care nu mai ai voie să o ignori, ca pe un prieten care a încercat să-ți atragă atenția ani la rând.
Îmi plac romanele scrise de ai noștri români clasici, dar nu toate au delicatețea și melancolia pe care Eliade le așază în ”Nuntă în cer”. Povestea se țese din două voci, ale unor bărbați care își spun, fiecare în felul lui, istoria unei iubiri imposibile. Ceea ce fascinează nu este doar intriga, cât felul în care Eliade transformă dragostea într-o întrebare metafizică: cât din ceea ce trăim este destin și cât este alegere?
Personajele nu sunt eroi în sens clasic, ci oameni vulnerabili, frânți de un sentiment care i-a depășit. Îi citești și îți dai seama că fiecare dintre noi poartă, undeva, o astfel de poveste care nu s-a încheiat niciodată cu adevărat. Eliade nu vorbește despre iubirea împlinită, ci despre iubirea care rămâne suspendată, care se transformă în obsesie, în vis, în fantomă.
„Nuntă în cer” nu e doar un roman de dragoste, ci mai degrabă o meditație asupra felului în care bărbații și femeile trăiesc iubirea diferit. Personajele feminine au forța aceea a dăruirii totale, dar și fragilitatea de a rămâne neînțelese. Eliade știe să pună în pagină acest „etern feminin” care a fost cântat de poeți și filozofi, dar o face cu o tandrețe modernă, legând miturile de prezent. Cei doi bărbați care își spun poveștile sunt visători, obsedați de idealuri greu de atins, cu așteptări prea mari de la viață și prea puțină capacitate de a privi în adâncul celuilalt. Astfel se naște drama lor: nu reușesc să înțeleagă femeile pe care le iubesc și rămân cu sentimentul că totul s-a sfârșit dintr-o „greșeală” ireparabilă. În realitate, ceea ce scapă este dimensiunea profundă a sufletului feminin, maturitatea și luciditatea lui.
Eliade scrie cu o melancolie subtilă, dând impresia că dragostea, oricât ar fi de intensă, nu poate fi niciodată pe deplin împărtășită. Femeia iubită devine, în aceste confesiuni, o prezență aproape misterioasă, greu de definit, mai mult simbol decât trup, mai mult chemare decât prezență reală. Și tocmai aici romanul capătă adâncime: pentru că nu e doar despre pasiune, ci despre fragilitatea memoriei și despre cât de diferit trăiesc oamenii aceeași poveste.
Pentru mine, finalul are ceva dureros, dar și eliberator, și anume că iubirea nu se stinge, dar nici nu se împlinește pe deplin. Rămâne ca un ecou, ca o „nuntă” care nu are loc în lume, ci undeva mai sus, într-un plan al simbolului și al visului.
„Pentru că dragostea şi tot ce poartă ea cu sine – suferinţă, jertfă, rodire – mi se pare a fi încă lucrul cel mai puţin înţeles şi prea vag cunoscut. Prin ce miracol se transformă o simplă întâmplare în extaz şi rapt, iar o întâlnire în dragoste? Întrebarea aceasta mă obsedează” – Mircea Eliade
Irvin Yalom are o forță aparte: îl citești și rămâi cu personajele lui mult timp. ”Plânsul lui Nietzsche” te prinde imediat și te duce într-un spațiu ciudat între real și imaginar, scriitorul reușind să construiască o lume în care filosofia și psihanaliza se întâlnesc, iar limitele dintre ficțiune și biografie se estompează. Întâlnirea dintre Nietzsche, bolnav și aproape pierdut în propriile lui gânduri, și Dr. Josef Breuer, mentorul psihanalizei moderne, nu a avut loc în realitate, dar în paginile cărții devine atât de vie încât simți fiecare discuție ca pe un dialog real.
Acolo unde ideile devin palpabile este în modul în care Yalom explorează suferința, libertatea și sensul vieții. Nietzsche apare ca un om care nu mai crede în nimic, dar care, totuși, caută conexiunea și înțelegerea. Breuer e aproape paternal, uneori fragil, uneori înfrânt de propriile limitări, dar capabil să aducă lumină în întunericul gândurilor pacientului său imaginar.
O avem între ei pe Salome, figura feminină care bântuie ambele lumi. Ea nu e doar o prezență erotică sau mitologică, ci un catalizator care provoacă reflecție, dorință și frică în același timp. Relația lor, între real și simbolic, între dorință și restricție, te face să simți cum psihicul uman poate fi atât de complicat, dar și atât de fascinant.
Ce rămâne după ce închizi cartea nu sunt doar ideile filosofice, ci o întreagă atmosferă, prin conversațiile care pulsează între durere și revelație, între umanitate și geniu, între ceea ce putem controla și ceea ce ne scapă. Este o carte care te marchează, nu pentru că ți-ar spune cum să trăiești, ci pentru că te face să privești în adâncurile propriei conștiințe și să te întrebi ce ai face tu dacă ai fi față în față cu un geniu în suferință, dar și cu propriile limite.
*Continuăm cu partea a doua. Până atunci, ai citit vreuna dintre cele de mai sus? Ți-au rămas și ție în suflet așa cum le simt eu parte din mine?:)
Când afară termometrul sărea de 35 de grade, în grădina umbritoare a Soniko Beauty, spiritele…
În luna august, te invităm să facem o pauză de la ritmul grăbit al cotidianului…
Stihuri și scriituri pentru o lume mai bună nu este doar un volum de poezie…
Suntem bucuroși să vă anunțăm că în această toamnă ne întoarcem acolo unde liniștea se…
Doamne, ce tabără de lectură! Ca la carte sau... iCarte, iParte:) Haideți să vă povestim…
Cum ar fi să citești o carte care te provoacă, te incomodează și nu-ți dă…