Descopera

H&M și “maimuțele”. Sau cum să faci rasism intenționat

Hennes&Mauritz (H&M), care s-a extins extraordinar de rapid pe piața modei în România, a creat un hanorac. Mesajul de pe el a fost unul nepotrivit, a adus controverse, iar suedezii au fost acuzați de rasism.

Cele mai proaste idei vin, uneori, chiar de la “mințile luminate”. Așa au visat, într-o noapte, suedezii retailerului H&M, că le-ar sta bine unor copii, dacă aceștia ar purta un hanorac cu mesajul: “Cea mai draguță maimuță din junglă”. Chiar simpatic textul. Dacă piticii nu sunt afro-americani. Altfel, chiar ar fi fost amuzant. Asta în funcție de cum îi vede fiecare pe cei de culoare. Dacă era un chinez sau un caucazian în locul copilului din imagine? Mai era văzut ca și rasism? Bine, asta e strategie de marketing, dacă mă întrebați pe mine. Decât să investească o avere în reclamă, și-au făcut-o aproape moca. Cu imaginea șifonată, corect, dar acum chiar că știe tot Mapamondul de ei. Nu că n-ar fi destul de cunoscuți, dar un pic de readucere aminte nu strică.

S-au atacat sportivii

Supărare mare în lumea sportului. Toți au sărit ca arși când au văzut noua reclamă a celor de la H&M.

Noi, ca afro-americani, va trebui întotdeauna să rupem barierele. Muncim din greu să dovedim că aparținem aceleiași lumi”, a spus LeBron James.

Kevin-Prince Boateng, atacantul în vârstă de 30 de ani de la Eintracht Frankfurt, s-a arătat și el indignat de mesajul care i-a zguduit pe toți cei de culoare. “Știu cum este, am trecut prin asta. Știu cum este să fii numit maimuță. Este strigător la cer”, a spus mijlocașul.

Nu în ultimul rând, Abel Makkonen Tesfaye, solistul formației The Weeknd, care a avut o colecție de haine sub marca H&M în 2017, a spus că nu va mai lucra niciodată cu retailerul vestimentar, din cauza imaginii respective. ”Sunt șocat și rușinat de această fotografie. Mă simt ofensat și nu voi mai lucra cu H&M de acum încolo”, a spus cântărețul canadian.

Scuze de la H&M

H&M nu a întârziat să apară cu scuzele, nu înainte de a scoate atât reclama și imaginea, cât și produsul din magazinele sale. “Înțelegem posibilele neplăceri cauzate de imaginile care au fost publicate recent. Echipa H&M respectă dreptul la opinie și regreta mesajul nepotrivit transmis. Ne cerem scuze pentru situația creată și nu numai că imaginea a fost scoasă de pe canalele noastre de comunicare însă și produsul a fost retras din oferta de vânzare. Este mai mult decât evident că rutinele noastre nu au fost respectate în deplinătate. În această privință, nu există niciun dubiu. Vom investiga în amănunt cauzele acestei situații neplăcute, dorind să prevenim eventualele incidente de acest gen pe viitor”, au anunțat eprezentanții H&M printr-un comunicat.

Companii care au gafat

Acum trei ani, nici cei de la Zara n-au fost mai breji. S-au gândit ei că un tricou dotat cu o stea galbenă pe piept ar fi un deliciu pentru copii. Poate că ar fi fost. Dacă semnul nu ar fi semănat cu steaua impusă evreilor de naziști. Drept urmare, și aceștia au retras produsul respectiv de pe piață.

Compania Tesco a scos două păpuși, asemănătoare din toate punctele de vedere (părinții, bebelușul, setul de farfurioare, pampersul etc), diferind un singur lucru: culoarea pielii. Și de la asta, prețul. Însă este evident că Tesco o face intenționat, pentru că au procedat la fel și mai înainte. Cu același produs.

De asemenea, cei de la Dove au comis-o și ei, cu videoclipul de anul trecut, în care o femeie de culoare îşi dădea jos tricoul pentru a scoate la iveală o femeie “albă”, iar apoi femeia “albă” se dezbracă pentru a-și face apariția o alta asiatică. Nici de la ei nu ne putem da seama foarte clar ce public s-au gândit să țintească atunci când au făcut acest videoclip. Și nici la ei nu este prima dată.

Roxana Brănișteanu

Iubesc cărțile. Am crescut cu ele. Am plâns pe ele. Am râs alături de personaje și am suferit deopotrivă. Cărțile au contribuit la dezvoltarea mea de-a lungul anilor. De asemenea, îmi plac oamenii care citesc. Iubesc oamenii care nu citesc, dar se lasă conduși către lectură. Mă bucur că pot contribui cu un grăunte la treaba asta. De aceea, blog. De aceea, vlog. De aceea, scriitoare. De aceea content writer. De aceea, realizator și moderator emisiune radio. Mai ales, de aceea Organizator evenimente culturale (Book Club, Books&Wine, Book Camp. Toate sub brandul cultural iCarte, iParte. Asta facem aici, în această comunitate de pasionați de citit: împărtășim din ceea ce citim și îi îndreptăm pe alții către citit. “Fiecare trebuie să-și găsească acea cale care i se potrivește cel mai bine. Trenul nu poate merge decât pe șinele de cale ferată” (Yoga Swami).

Recent Posts

INTERVIU | Dr. Ashraf Al Kebsi: „La stomatolog ajungi să vii ca și cum ți-ai vizita un prieten”

În ultimii ani, tot mai multe persoane se confruntă cu probleme de stomatologie, respectiv ortodonție.…

o zi ago

Club de Lectură: Alchimistul (București)

Dragă cititorule, visează alături de noi! Te invităm la un eveniment special dedicat uneia dintre…

6 zile ago

Alchimistul de Paulo Coelho: Club de lectură în Brașov

Bună, dragi cititori! Sunt încântată să vă invit la un nou club de lectură dedicat…

o săptămână ago

Alchimistul: Club de Lectură în Constanța la Tomis HUB

Dragilor, dacă sunteți din Constanța și căutați un motiv bun să ieșiți din casă pentru…

o săptămână ago

Club de lectură în Constanta: Lista de Yomi Adegoke

Sâmbătă dimineața, la Tomis Hub din Constanța, ne-am adunat pentru a dezbate cartea „Lista” de…

2 săptămâni ago

Club de lectură în Brașov: Lista de Yomi Adegoke

Sâmbată dimineața, la Fract Restaurant din Brașov, ne-am reunit pentru a explora subiectul complex al…

2 săptămâni ago