Ajungem la maturitate să ne pară rău că nu am învățat fizica în liceu, mai ales dacă avem o carieră departe de acest obiect, pentru că am vrea să înțelegem mai multe fenomene sau să ne explicăm mai multe lucruri care ne înconjoară și de care ne lovim zilnic.
Așadar, știi de ce acoperi ciorba când o bagi în frigider? Sau știi de ce nu trebuie să bagi alimente calde în el? Știi de ce poți lua foc de la un scurtcircuit? Sau care este motivul pentru care putem usca rufele iarna, afară? La toate aceste întrebări ne răspunde fizica.
Pe principiul „Rufele se usucă afară oricât de frig ar fi” se bazează și acoperitul ciorbei în frigider. Chiar dacă este o temperatură scăzută în frigider, apa din ciorbă se evaporă, mai lent, desigur, dar face acest lucru, tocmai de aceea rufele se pot usca într-un anumit spațiu unde este foarte frig, pentru că apa din ele se evaporă.
Tot legat de frigider, este nerecomandat a băga alimente calde în frigider deoarece principiul după care funcționează frigiderul este altul decât ne imaginăm noi și anume: frigiderul nu transmite frig alimentelor, el scoate căldura din ele (Principiul al doilea al termodinamicii susține că nu se poate ceda, de la sine, căldură de la un corp cu temperatură scăzută la un corp cu o temperatură mai crescută), din acest motiv nu trebuie să îl solicităm peste măsură, pentru că se poate defecta în urma suprasolicitărilor repetate.
Efectul Joule
Acest efect se referă la încălzirea unui fir conductor la trecerea curentului electric prin el. Un scurtcircuit înseamnă o rezistență aproape nulă, deci dacă nimic nu se opune trecerii curentului, el devine foarte puternic pentru că nimic nu îl împiedică (rezistență arsă), și astfel, la trecerea unui curent mai mare, se produce o cantitate de căldură mai mare, atât de multă căldură încă poate ajunge să ia foc. Desigur, actualmente majoritatea beneficiem de siguranțe automate și riscul unui incendiu din pricina unui scurtcircuit este mult mai redus.
Eu când mă uit la soare, nu mă gândesc la ce reacții nucleare au loc în el. Poate mă gândesc să îi fac o poză. Nu mă gândesc nici măcar la cum funcționează aparatul foto, că nu avem fabrică de aparate foto în România precum e Nikon încât să mă gândesc că mi-ar folosi la ceva aceste cunoștințe și aș putea deveni într-o zi inginer în optică.
La ce mi-a folosit fizica în liceu? Ca la 99% dintre colegii mei: la nimic. Și am terminat un colegiu național.
Odată am întrebat-o pe profesoara de fizică de ce se evaporă apa oceanelor dacă nu fierbe încât să ajungă din stare lichidă în stare gazoasă și nu a știut să răspundă. Nu mi-a răspuns niciodată, deși am mai insistat.
Am mai întrebat cum poate un obiect să aibă masă infinită dacă are viteza luminii și nu e făcut din fotoni că ar însemna că are masă mai mare decât universul și nu a știut să răspundă. Da, era la teoria lui Einstein. Nu mi-a hrănit nici curiozitatea, nu m-a ajutat nici în viață, nici în carieră.
Dacă m-ar fi învățat să depanez călcătorul de haine, era mai de folos.
Școala românească e paralelă de piața muncii.
Poate există, totuși, persoane interesate să înțeleagă cum se petrec fenomenele. Dacă tu, Theo, ai o fire mai artistică, asta nu înseamnă că nu sunt persoane care prezintă interes pentru astfel de mici „ponturi” de cultură generală. Eu, de pildă sunt o fire foarte curioasă, care își pune foarte multe întrebări în ceea ce privește modul cum funcționează lumea, care încearcă să înțeleagă cât mai în amănunt aspectele, dar asta nu înseamnă că nu pot admira și partea artistică. Cât despre dascăli… Nu pot să spun prea multe, nu vreau să generalizez.