După ce am răsfoit “Fundamentele filosofice ale comunicării”, carte scrisă de același autor, acum mi-a căzut în mână și ultima sa apariție – “Dimensiuni și perspective etice asupra barbariei actuale”. La început am crezut că este vorba de o carte destul de tehnică, însă, cu cât am început să citesc, cu atât am fost mai prinsă.
Cartea este despre viața noastră cotidiană, despre faptul că fugim de noi și ne pierdem într-o așa-zisă comunicare virtuală. Totodată, este despre modul în care ne lăsăm manipulați de diverse strategii de comunicare și totodată despre faptul că omul actual nu mai face apel la valori morale.
Autorul nu face doar o critică a consumismului, ci intră adânc în problemă, arătând că omul actual nu mai știe să facă bine, să fie prietenos, să ajute genuin, practic să pună viața sa în spațiul scopului, nu al mijlocului. Într-o lume fără suflet, barbarii încearcă totuși să nu se piardă și astfel conturează – prin apelul la produs – o lume a valorilor pecuniare. Astfel, iubirea nu mai este genuină, ci se găsește la raft, sub formă de produs, eventual la reduceri.
Ce mi-a plăcut însă foarte mult a fost analiza asupra limbajului barbar – unde autorul găsește trei forme: limbajul demagogic, eufemistic, tehnic – toate prin barbarism – îndepărtând omul de viața sa sacră. În această carte îl găsești și pe George Carlin, dar și pe Kant, găsești referiri și la Westworld, dar și la Nietzsche; este astfel un florilegiu de perspective actuale – în care fundamentele vieții omului ies din nou la iveală, deși ele sunt lăsate să moară!
Din câte am văzut la Gaudeamus, cartea a avut succes la Editura Eikon, iar anul 2019 o să fie destul de interesant, mai ales dacă îl începem cu un gram de barbarie!