Acasă Arhiva Recenzie „Mobilul” de Stephen King

Recenzie „Mobilul” de Stephen King

0
Recenzie „Mobilul” de Stephen King
Recenzie „Mobilul” de Stephen King

Având în vedere faptul că Stephen King nu deține un telefon mobil,  iar majoritatea cărților sale explorează terorile unor frici contemporane, romanul „Mobilul” este cea mai bună descriere a unei temeri ce ține de lumea modernă, transformată într-o secvență specifică autorului.

Titlu: Mobilul
Autor: Stephen King
Gen: Fantasy

Coperta carte „Mobilul” de Stephen King
Coperta carte „Mobilul” de Stephen King

Recenzie „Mobilul” de Stephen King

„Mobilul” este povestea unei tragedii apocaliptice provocată de folosirea telefoanelor mobile, care duce la transformarea tuturor celor care le folosesc în simple mașini de distrugere (un fel de zombi). Personajul nostru, Clay Rodell, se află în oraș, înconjurat de oameni, în momentul în care ”Semnalul” de care deja se auzise, își face efectul, iar toți cei care foloseau telefonul mobil deveniseră de nerecunoscut, cu tendințe animalice, fiind foarte violenți, fără un motiv anume. Când Clay își dă seamna de gravitatea situației, se ascunde, iar pe parcursul cărții, acestuia i se alătură și alte personaje care-l vor ajuta să descopere fenomenul provocat de ”Semnal”.

După câteva întâmplări, și multe mile parcurse, echipajul lui Clay începe să observe comportamente ciudate ale ”telnebunilor” (cum sunt denumiți acei zombi), deveneau din ce în ce mai inteligenți, și deși nu mai erau atât de violenți ca la început, vânau în continuare oameni. Spre final, aceștia dezvoltă diverse teorii despre telnebuni, cum că ar avea puteri supranaturale, asemănătoare cu un calculator, cu toate componentele sale, cu modul de programare; astfel a luat amploare cel mai eficient plan de exterminare al procesoarelor care îi conduceau pe telnebuni. În cele din urmă, finalul este cel puțin ambiguu, însă detaliile cu care King a descris acțiunea, concentrându-se și pe individualitatea personajelor, cu o doză de umor și teroare, este absolut genială, ca orice carte a sa.

Mesajul transmis de autorul Stephen King

Prin romanul său, King a punctat mai multe idei legate de societate: cum tehnologia ne face să ne transformăm în roboți, cum devenim obișnuiți cu aceleași tipare ale aplicațiilor sociale, și cum totul devine un tipar, mintea noastră încetează să fie pusă la încercare, dispărând spontaneitatea, creativitatea, devenind, cum spunea, niște mecanisme programate de la începutul vieții.

De asemenea, un subiect subtil în foarte multe alte cărți, este natura noastră animalică, violentă, care a stat la baza dezvoltării omului civilizat de astăzi, care tronează în momentele în care organismul reacționează în urma unor stimuli puternici  (da, o dăm pe metafizică, filozofie și matematică). Sau, cel puțin, așa am receptat eu mesajul.

Așa că Stephen King reușește să îmbine stilul său cu care s-a consacrat (horror) cu lecții de viață, cunoștințe bogate despre umanitate, și chiar umor. J