Se spune că cel mai bun lucru atunci când ai un plan este că îl poți schimba, astfel că putem lua în considerare și asta, având în vedere nenumăratele posibilități, evenimente și situații ce apar în viața unui om și i-o pot schimba, uneori în totalitate.
Chiar primii pași în viață, încă de la grădiniță, aduc pentru mulți idei care mai de care mai ingenioase legate de viitoarele meserii… unii se vor doctori de mici, alții se imaginează artiști, cei mai curajoși își doresc să devină piloți, se mai găsesc și polițiști, fotbaliști, cântăreți, dansatori, iar adeseori sunt și indecișii care nu au habar.
Indiferent de școala generală urmată, care se cheamă „generală” cu un scop, majoritatea continuă studiile învățând conceptele esențiale ale mai multor domenii fără a avea neapărat o linie directoare, o lumină călăuzitoare care să-i aducă aproape de o carieră pe placul lor.
Mai apoi urmează o primă și importantă alegere, aceea a profilului liceului. Și de această dată, pentru mulți, alegerea se face la voia întâmplării, după alte criterii decât cele ale unui plan de carieră bine gândit. În cele din urmă, în timpul liceului, se pun bazele celor mai importante cunoștințe, se experimentează cele mai năstrușnice povești și se creează cele mai frumoase prietenii, toate sub forma unei frumoase libertăți, unei lipse de poveri apăsătoare sau a altor lucruri care să împiedice dezvoltarea armonioasă a personalității și exprimării libere a viitorului adult.
În momentul încheierii celor patru ani de liceu se pune problema, una foarte serioasă, pe măsura seriozității celor implicați, de înscriere la facultate, considerată, poate, perioada cea mai definitorie a unui adolescent în drumul lui spre maturitate. Și este un drum lung, dar extrem de frumos atâta vreme cât știi să îl fructifici. Ar putea fi multe motivele pentru care un adolescent alege o specializare în pofida alteia (criteriul financiar, presiunea din partea celor apropiați, renumele instituției, ușurința parcurgerii acelei facultăți, pasiunea pentru aceasta, simplu fapt că a auzit de aceasta etc.), însă singurul motiv care ar trebui să primeze este motivația interioară, felul cum rezonezi față de domeniul pe care alegi să-l studiezi, posibilitățile de dezvoltare în acea arie, dorința de a cunoaște cît mai mult despre aceasta și compatibilitatea cu meseria pe care urmează să o îndeplinești, o perioadă foarte îndelungată, dacă nu chiar tot restul vieții. De aceea, ar fi necesară introducerea unei materii în orice liceu din țară pentru a îndruma elevii spre a-și găsi acel domeniu în care ei să poată aduce rezultatele cele mai bune, meseria care să le aducă satisfacții pe toate planurile și în care să poată performa atât pentru binele țării cât și pentru bunăstarea proprie.
În demersul de dezvoltare proprie în viața de adult a apărut însă o alternativă nemaipomenită sub formă de cursuri/workshopuri/ateliere de dezvoltare personală, sedințe de coaching sau sesiuni de training, toate cu scopul de a aduce mai aproape desăvîrșirea acelui plan de carieră gândit poate încă din timpul școlii sau de a oferi orizonturi noi de explorare, foarte utile în transformarea ca profesioniști.
În fond și la urma urmei, viața individului se petrece în cea mai mare parte la muncă, în cadrul unui colectiv, astfel că, bine ar fi, vorba proverbului, să „Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life! :).