Acasă Arhiva Pe meleaguri românești: Schitul Cetățuia Negru Vodă

Pe meleaguri românești: Schitul Cetățuia Negru Vodă

Nu știu de câte ori ați ajuns prin județul Argeș – și nu o spun pentru că eu mi-s argeșeancă ☺️ – dar vă poate surprinde prin frumusețea peisajelor. Astăzi vă povestesc despre un loc descoperit târziu, abia la 30 și ceva de ani, deși am locuit în județ până acum vreo zece ani. Și mă știți că-mi plac legendele, istoriile, tradițiile :).  Este vorba despre Schitul Cetățuia Negru Vodă, un loc energetic denumit Meteora României.

URMĂREȘTE-MĂ AICI PE INSTAGRAM

Cum ieși din comuna Cetățeni, o să zărești niște stânci uriașe și astfel îți dai seama că urmează un peisaj – colț de Rai :).

Sus, în vârf de munte, e o mănăstire

Din șosea până sus, în vârful muntelui, nu faci mai mult de o jumătate de oră. Ar fi totuși ideal să fii cât de cât echipat de drumeție, pentru că potecile sunt înguste și ai de urcate printre stânci, pe alocuri. Vei observa pe traseu – pe lângă minunatul sunet al râului Dâmbovița ce se aude curgând – troițe, cruci, icoane, cățeluși blânzi, păsărele, fluturi, albine, rădăcini de copaci bătrâni, pietre, băncuțe. Și multă verdeață, dacă alegi această perioadă a anului. Se spune că drumul ar fi o reproducere a pașilor și opririlor lui Iisus pe dealul Golgotei. Niciodată, pe niciun traseu pe care l-am făcut, pe niciun munte, nu au curs apele de pe mine ca acum. Eu nu transpir atât de puternic nici la catchball sau la sală, dar nici când am urcat la peste 2000 de metri. Pe acest drum, până când am ajuns la mănăstire, aproape aș fi stors maieul de pe mine. Era ora 19.00, deci nu chiar o căldură insuportabilă. Iar când ajungi, după ce urci treptele… ai să vezi :). Sunt două biserici: cea veche, aflată în peșteră, și cea nouă, din lemn, construită în frumosul stil maramureșean.

Bisericuța din peșteră

Biserica rupestră este cladită în peșteră și are două încăperi. În cea de-a doua m-am speriat puțin (dacă ați văzut la story-uri pe Instagram), unde se află și altarul. Aceasta datează din secolul al XIII-lea, iar pe tavan se observă, pictat și șters de vreme, chipul Mântuitorului.

Chilia lui Zamolxis

Se spune că Zamolxis ar fi scris o parte din învățăturile sale. Chilia era un loc de meditație pentru marele preot al dacilor.

Crucea Dorințelor

Ei, și iată că am ajuns sus de tot, pe tronul lui Negru Vodă, locul în care se spune că se ruga acesta pentru țara sa. Legenda spune că pașii din stâncă ar chiar chiar urmele picioarelor lui Negru Vodă. M-am tot întrebat (tot story pe Instagram puteți vedea) ce e cu acei pași, pentru că sunt două perechi: mai mari și mai mici. Am bănuit că ai domnitorului și ai soției sale,  care se ruga împreună cu el. Știința nu a găsit încă o explicație pentru aceste urme, însă se pare că ele ar avea peste 100.000 de ani vechime (în 2005 chiar ai fost dezgropate oase umane).

Se spune că se îndeplinesc dorințele odată ce ți le-ai pus. Încearcă totuși să nu pleci cu foarte mari așteptări. Ai credință, dar rămâi realist și ai grijă ce ceri, ce îți dorești :). Deși preoții au lăsat un mesaj scris în care îi roagă pe oameni să nu lase lucruri personale, aceștia au făcut exact contrariul.

Cavalerul trac

Silueta Cavalerului trac a fost cioplită în stâncă, așa cum se observă și în imagini. Simbolul acestuia este foarte cunoscut până la Marea Mediterană, un simbol al Zeului Gebeleizis, acesta semnificând nemurire, iae calul însemnând puritate. Culoarea albastră este făcută de oameni, pentru a se vedea mai clar, însă sculptatea Cavalerului trac în stâncă ar fi avut loc acum 3500 de ani.

Mizeria e la locul ei

Din păcate, o să găsiți gunoaie și ceva mirosuri de nedescris. Asta la început de drum. Ne întrebam ce se întâmplă de nu se investește aici. Se poate oricând ridica un hotel sau o pensiune. Sau măcar să se îngrijească cineva de curățenie. Fără a continua acest subiect, spun doar că zona este locuită de rudari. Și nu doresc să intru mai mult în detalii pentru că a fost o drumeție foarte plăcută, cu multă energie, de aceea nu mă opresc la aspectele negative. În plus, exceptând toate acestea, nu am avut probleme cu acești rudari. Bașca, la unii am nimerit direct în curte (știți că Waze mai face figuri), dar ne-au îndrumat către drumul bun.

Un peisaj de vis

Ca să nu închei articolul cu ce am spus mai sus, dacă jos miroase și e murdar, sus te bucuri de o priveliște absolut minunată. Dacă m-am încărcat energetic nu aș putea răspunde. Dacă mi se îndeplinesc dorințele, de asemenea. Însă m-am bucurat de călătoria în sine, de poveștile neîncetate ale Oanei, de fructele cumpărate de la cei care locuiesc în sat, de buchetele imense de flori culese de la o doamnă din Vălenii de Munte, de tot traseul, de toată acea oboseală, de picturile vechi și de cele două bisericuțe, de tot ce am întâlnit și întâlnesc prin aceste frumoase călătorii.

Cum ajungi la Schitul Cetățuia Negru Vodă

Am plecat într-o doară. Oana mă rugase în ultimele zile să facem o plimbare până acolo, însă pentru că am tot fost plecată, nu mai aveam chef de ducă, mai ales că era la două ore de condus, iar ziua de duminică era programată pentru vloguri.

URMĂREȘTE-MĂ AICI PE YOUTUBE

Însă imediat ce am terminat de filmat (destul de târziu, pe la ora 14.00) am sunat-o și i-am zis că mergem. Am simțit că își dorește foarte mult. Nu știu dacă v-ați dat seama din ceea ce povestesc pe-aici sau pe Youtube, dar sunt o persoană destul de empatică. Iar în acel moment am simțit cât de mult își dorea ea, prietena mea, să ajungă în acel loc care are o însemnătate specială, după spusele sale. Și apoi, dacă nu-i faci o bucurie unui prieten, apoi cui? Mai ales că gesturi de acest gen sunt reciproce în prietenie :). În plus, știu cum este să îți dorești ceva; uneori, trebuie doar să fie o persoană potrivită, în momentul potrivit:).

Waze ne arăta că facem fix două ore din București către Câmpulung Muscel, zona ce ne interesa pe noi. Am mers pe A1 până pe la kilometrul 50 și ceva, unde am făcut dreapta spre Găești, apoi prin sate, unde am admirat minunile de fructe ce picau din copacii încărcați (mai ales la Vălenii de Munte, o zonă renumită pentru toate acestea). La întoarcere, am oprit și am luat câte ceva din ce am găsit: suc de cătină proaspăt făcut, prune, pere, piersici (Doamne, dar ce piersici zemoase…!). Mai exact, Schitul Cetățuia Negru Vodă se află în comuna Cetățeni, la 44 de kilometri de Târgoviște și la 22 de kilometri de Câmpulung Muscel, ambele – după cum cunoașteți – foste capitale ale Țării Românești.

Informații prețioase

Acestea au fost oferite de băiatul care vindea cruciulițe, cărticele și diverse în interiorul mănăstirii, dar culese și de pe site-ul oficial muscelean.

• Mănăstirea este așezată pe vârful muntelui, la o altitudine de peste 880 de metri
  • Râul care curge la poalele muntelui este Dâmbovița
  • Schitul Cetațuia Negru Vodă este una dintre cele mai vechi așezări sihastrice din Țara Românească
  • Înainte de a se construi acest schit așezarea a fost geto-dacică (a se vedea “Tatăl nostru” dacic în fotografii)
  • Cetățuia a fost ridicată pe ruinele cetății dacice, la ordinele lui Negru Vodă, ca loc de refugiu în caz că era cucerită Curtea Domnească de la Câmpulung (se spune că Negru Vodă i-a învins pe tătari prin acele locuri)
  • La Cetățuie și-ar fi găsit refugiul și Vlad Țepeș, dar și Mihai Viteazul în 1595, după lupta de la Călugăreni, Matei Basarab în 1634, Constantin Șerban Vodă în 1658, după ce tătarii au incendiat Târgoviștea, sau Constantin Brâncoveanu în 1690
  • În anul 1821, schitul a fost incendiat de către turcii care îi urmăreau pe eteriști
  • Carol I ar fi vizitat schitul de câteva ori
  • Din 1992 schitul devine mănăstire
  • Biserica din lemn a fost ridicată în 2004

„Ne împresoară trecutul, ne împresoară umbrele celor ce îngenuncheau în Cetățuie, ce tăiau calea și viața inamicului intrat în valea aceasta. Ne împresoară gândurile, nesiguranțele și temerile ceasului de față(Gala Galaction, după ce a vizitat Mănăstirea Cetățuia Negru Vodă).

Pentru alte articole poți da căutare pe acest site – Pe meleaguri românești ☺️.

GALERIE FOTO

Articolul precedent SuperOfertele de marți. Elefant.ro vine cu oferta de 2+2 gratis.
Articolul următor Testul de luni: Să începem săptămâna cu 10/10!
Iubesc cărțile. Am crescut cu ele. Am plâns pe ele. Am râs alături de personaje și am suferit deopotrivă. Cărțile au contribuit la dezvoltarea mea de-a lungul anilor. De asemenea, îmi plac oamenii care citesc. Iubesc oamenii care nu citesc, dar se lasă conduși către lectură. Mă bucur că pot contribui cu un grăunte la treaba asta. De aceea, blog. De aceea, vlog. Asta facem aici, în această comunitate de pasionați de citit: împărtășim din ceea ce citim și îi îndreptăm pe alții către citit. “Fiecare trebuie să-și găsească acea cale care i se potrivește cel mai bine. Trenul nu poate merge decât pe șinele de cale ferată” (Yoga Swami).

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

error: Content is protected !!