Acasă Arhiva Recenzie „Pe aripile vântului” de Margaret Mitchell

Recenzie „Pe aripile vântului” de Margaret Mitchell

0

Cred că nu există persoană care să nu fi auzit de romanul „Pe aripile vântului”, scris de Margaret Mitchell, ori să nu fi văzut filmul realizat după cartea cu același nume. Iar dacă ar fi să facem un TOP zece romane de dragoste, cu siguranță acestea ar intra printre primele.

Titlu: Pe aripile vântului
Autor: Margaret Mitchell
Gen:
Beletristică

Coperta carte Pe aripile vantului, scrisa de Margaret Mitchell

Povestea începe în aprilie 1861 la Tara, pe plantația de bumbac a familiei O’Hara. Romanul își desfăsoară acțiunea în Clayton County, Georgia și Atlanta, Statele Unite ale Americii, în timpul războiului dintre Nord și Sud, între susținătorii abolirii sclaviei negrilor și cei care doreau ca aceasta să fie păstrată. Printre toate acestea, personajul principal feminin al cărții, Scarlett O’Hara, face deliciul întregului roman. Ea este fata cea mai a lui Gerald și Ellen O’Hara, care, la cei 16 ani ai săi, nu era de o frumusețe rară, însă avea un farmec aparte care o făcea să fie irezistibilă în ochii bărbaților

Povestea cărții „Pe aripile vântului”

Pe lângă război, maturizarea forțată a eroinei principale și menținerea aparențelor solicitate de înaltă societate din Atlanta, autoarea ne prezintă și povestea de dragoste dintre Scarlet O’Hara și Rhet Buttler. Superficială, fără scrupule, Scarlet face o obsesie pentru un bărbat care se căsătorește cu verișoara lui – Ashley. Spun obsesie pentru că nu am crezut niciodată că sentimentele ei pentru acest bărbat sunt de iubire. Iubire ajunge să simte pentru cel menționat mai sus, Rhet, un bărbat bogat, șarmant, înzestrat cu cu ceea ce numim noi ”școala vieții”.

Scarlet este o râzgâiată mulți ani, âi este când dragă, când ai vrea să-i dai o mamă de bătaie, însă este incontestabil faptul că o femeie ca ea a devenit model pentru multe dintre noi. Asta datorită feminității ei, puterii, ambiției, orgoliului. Las mai jos citatul meu preferat, care s-a regăsit și în film întocmai, aflat spre final, când Scarlet își dă seama că îl iubește, iar replica lui Rhet este următoarea:

”Știu că nu mă iubeai când m-am însurat cu tine. Dar, smintit cum eram, credeam ca te pot face să ţii la mine. Poţi să râzi, dacă vrei, dar mă gândeam să am grijă de tine, să te răsfăţ, să-ţi dau tot ce voiai.

Voiam să mă căsătoresc cu tine şi să te ocrotesc, să te las să faci tot ce pofteşti ca să fii fericită. Trecuseşi prin atâtea. Nimeni nu ştia mai bine ca mine prin câte ai trecut, şi voiam să lupt eu în locul tău. Voiam să te joci ca un copil, un copil curajos, încăpăţânat şi neînţelegător”.

Gone with the wind, titlul original al romanului

Despre scriitoarea Margaret Mitchell

Este foarte straniu să scrii un asemenea roman și apoi să te oprești. Pentru că Mitchell nu a mai scris nimic, ”Pe aripile vântului” fiind singurul. Moare la vârsta de numai 48 de ani, într-un accident rutier, la puțin timp de la lansare. Romanul a fost distins cu opt premii Oscar, a câștigat Premiul Pulitzer și a fost vândut în peste 30 de milioane de exemplare. Interesantă povestea autoarei. Margaret Mitchell este fiica unui avocat din Atlanta. Aceasta a fost renegată dupa un scandalos conflict iscat la un bal de caritate, de aceea a început să scrie povestiri despre Războiul Civil. Are parte de o căsnicie nefericită, alături de un bărbat alcoolic, lucru care o face să divorțeze, surprinzând astfel întreaga societate de la vremea respectivă.

Despre filmul „Pe aripile vântului”

Rolul răsfățatei și frumoasei Scarlet O’Hara a fost jucat de actrița Vivien Leigh, iar cel al seducătorului Rhet Buttler – de Clark Gable. Filmările acestui film au durat 140 de zile, iar premiera a avut loc pe 15 decembrie 1939. Filmul “Pe aripile vântului” este primul film color de asemenea proporții, realizat prin procedeul Technicolor.

Din punctul meu de vedere, cred că filmul respectă cartea, iar imaginile și actorii întruchipează perfect acțiunea cărții și trăirile personajelor. Pentru că fiecare personaj este foarte bine conturat și ar trebui, probabil, pagini întregi pe acest site pentru a-l descrie pe fiecare în parte. Recomand cu drag ”Pe aripile vântului”, dacă nu ați citit-o până acum, și, nepărat, de vizionat filmul. Pregătiți mult pop corn pentru că durează aproape… patru ore :).