Recenzie Un bărbat pe nume Ove

Recenzie Un bărbat pe nume Ove
Recenzie Un barbat pe nume Ove

Titlu: Un bărbat pe nume Ove

Autor: Fredrick Backman

Editură: ART

Apariție: 2017

Nu știam nimic despre această carte în afară de faptul că este despre un bătrân, lucru care m-a făcut să mă întreb: ”De ce m-ar captiva pe mine viața unui bătrân?”. Acum îmi pun public cenușă în cap pentru că am gândit astfel. Este o carte plină de umor, deși am plâns pe bune de vreo trei ori, plină de duioșie chiar în momentele în care Ove este cel mai ursuz. Are multă durere, dar și multe râsete. Și încă nu îmi dau seama dacă are mai multă iubire decât durere în ea sau invers. Este, cu adevărat, o carte musai.

VEZI AICI OFERTA CĂRTUREȘTI ȘI COMANDĂ LA REDUCERE

Ove este un om extrem de corect, însă viața nu pare să îl răsplătească după merit. Își pierde mama de mic, iar de la tatăl lui învață toate calitățile și principiile după care se va ghida, apoi, întreaga viață. După ce îl pierde și pe acesta, Ove continuă lucrul la căile ferate unde lucra tatăl și, deși tânăr, este deja un om care nu mai are motive să zâmbească – până când o întâlnește pe Sonja, iubirea vieții lui, cea pentru care se grăbea bătrânul atât de tare să îi calce pe urme pe lumea cealaltă.

COMANDĂ IEFTIN PE LIBRIS

Atât după moartea tatălui, dar și de câteva ori de-a lungul vieții, Ove se confruntă cu lipsa de empatie și de umanitate a “cămășilor albe” – entități legislative care, prin fiecare circumstanță în care omul nostru s-a ciocnit de ele, l-au făcut să le deteste și să li se împotrivească atât cât îi stătea în putere. I-au luat casa când era tânăr, au fost indiferente la infirmitatea soției, erau pe punctul de a îi lua prietenul de o viață într-o instituție pentru bătrâni, l-au lăsat fără munca lui de-o viață atunci când au considerat că devenise inutil, la numai câteva luni după moartea soției. Încrâncenarea lui contribuie la atitudinea pe bună dreptate ursuză, dar insistența lui Parvaneh, acea vecină enervantă care îl deranjează în momentele cheie ale existenței căreia voia să pună punct, scoate la iveală dragostea și mărinimia care îl caracterizau pe bătrânul atât de calculat (ai zice până aproape de limita avariției).

CĂRȚI BESTSELLER PE ELEFANT

Gesturile pe care acesta le face în câteva rânduri – cu mai multe sau mai puține insistențe din partea acestei femei străine care a avut puterea și curajul să i se bage pe sub piele – dezvăluie bunătatea genuină pe care Ove nu a simțit de prea multe ori în viață nevoia să o arate. Fiecare gest neașteptat al bătrânului va însemna pentru cititorii cărții câte o surpriză plină de duioșie, contrabalansând înzecit gesturile răutăcioase – poate pe alocuri fixiste – cu care autorul alege să îl zugrăvească pe Ove. Contrastul acesta face din el un personaj delicios și de neuitat. Am numai cuvinte de laudă pentru această carte, care, pe cât de profundă și pe alocuri tristă este și curgătoare fiind extrem de ușor de citit și îți aduce zâmbetul pe buze.

„Faptele îi fac pe oameni ce sunt, nu vorbele.”
„Dacă era ceva ce îi făcea pe oameni să uite că nu te plac, era să le dai posibilitatea să vorbească despre ei înșiși.”
„E greu să recunoști că ai greșit. Mai ales când ai greșit vreme îndelungată.”
Articolul precedent Black Friday 2021 la cărți: Prinde reducerile de pe Elefant!
Articolul următor Ce poți vedea în Muzeul Național de Artă al României
Sunt o mare visătoare care mai mult face decât visează, așadar o combinație destul de periculoasă când vine vorba de schimbări, proiecte, pasiuni și acțiuni. Pentru unii pot însemna un haos, dar și un model de ambiție și de voință. De aici poate radicalele schimbări făcute pe plan profesional de-a lungul timpului. Chiar dacă am ținut mereu să am o carieră stabilă pe un post cu un nume greu de pronunțat, nu am putut să mă limitez la monotonia unei meserii 9 – 17. Așa am ajuns să duc pasiunea mea pentru fitness la un alt nivel, abandonând o vreme viața de birou pentru cea în sală. Le-am făcut și împreună, le-am făcut și separat, am făcut cursuri de toate felurile de la practica mindfulness până la arta negocierii în afaceri. Cei mai apropiați știu toate astea despre mine așa că nu cred că mai are rost să spun cu ce reacții m-am ales când au aflat că tocmai am publicat o carte.